Ga direct naar de hoofdinhoud van deze pagina.

5 meest gemaakte fouten tijdens het praktijkexamen

Wij als faalangst rijschool weten als geen ander dat de stress van het praktijkexamen kan leiden tot (meestal onnodige) fouten. Tijdens de rijlessen laat je zien dat je een uitstekende chauffeur bent, maar tijdens het praktijkexamen ga je je vaak anders gedragen. Dit is normaal, maar het moet wel binnen de perken blijven. Op deze pagina hebben wij een overzicht geplaatst van de meest voorkomende fouten tijdens het praktijkexamen.

#1: Kijkgedrag

Op de een of andere manier veranderd het kijkgedrag van leerlingen vaak tijdens het praktijkexamen. Tijdens de rijles heb je geleerd hoe je moet kijken. Probeer dit kijkgedrag ook tijdens het praktijkexamen aan te houden. Sommige leerlingen kijken te gehaast in de spiegels, zonder echt goed waar te nemen of ze kijken te kort voor de auto en reageren daardoor te laat op gevaarlijke verkeerssituaties. Andere leerlingen gaan juist overdreven veel in de spiegels kijken en daardoor minder goed op de weg voor zich letten. Neem tijdens het praktijkexamen de tijd om goed in de spiegels te kijken en herhaal het kijken vlak voor de manoeuvre. Het is belangrijk dat aan de examinator toont dat je een totaaloverzicht hebt op de verkeerssituatie. Overdrijf het kijkgedrag zeker niet.

#2: snelheid

Sommige leerlingen gaan tijdens het praktijkexamen ineens langzamer rijden omdat ze onzeker zijn en houden hiermee het verkeer op. Andere leerlingen willen juist laten zien dat ze vanalles durven en gaan veel te snel door bochten en steken veel te snel een kruising over. De bedoeling is om vlot met het verkeer mee te rijden en de snelheid aan te passen aan de verkeerssituatie, ook als dit iets sneller of langzamer is dan de maximum snelheid. Iedere verkeerssituatie is anders en het is een kwestie van een goede training om in iedere situatie op de juiste manier te reageren. Luister tijdens de rijopleiding goed naar de tips van de rij-instructeur.

#3: bijzondere verrichtingen

Veel leerlingen zijn in hun hoofd te veel bezig met het uitvoeren van de bijzondere verrichting en vergeten daarbij goed om zich heen te kijken. Houd het verkeer tijdens de bijzondere verrichting goed in de gaten en kijk niet alleen voordat je gaat beginnen aan de manoeuvre. Het is niet erg als een bijzondere verrichting niet helemaal goed lukt, maar los het op een verantwoorde manier op. Probeer het onderdeel bijzondere verrichtingen tijdens de tussentijdse toets te halen. Dit scheelt stress tijdens het praktijkexamen.

#4: afstand houden

Het is belangrijk om de ruimte die je op de weg hebt te gebruiken. Een groot percentage van de leerlingen die het examen niet haalt zakt op het onvoldoende afstand houden op fietsers of geparkeerde auto's. Wanneer de ruimte het toelaat moet er voldoende afstand worden genomen op stilstaande en bewegende objecten. Het is niet erg als je hiervoor op de andere weghelft moet komen, zo lang je tegenliggers niet hindert. Pas je positie op de weg en snelheid aan als je tegenliggers tegen komt op een smalle weg en blijf niet te veel links hangen.

#5: Verkeersborden en markeringen negeren

Tijdens het praktijkexamen zijn veel leerlingen te veel bezig met het rijden zelf en met het verkeer om zich heen. Verkeersborden en wegmarkeringen worden dan vaak over het hoofd gezien. Verkeersborden en wegmarkeringen zijn belangrijk om te bepalen hoe je moet reageren op de verkeerssituatie die komen gaat, hoe je moet voorsorteren en welke gevaren je kunt tegenkomen. Heb je nog vragen over het praktijkexamen? Vraag het altijd vooraf aan de rij-instructeur en blijf niet met je vraag zitten. Jouw vraag kan het verschil betekenen tussen zakken en slagen.

 

Nog meer tips nodig?

Stel je vraag aan onze instructeurs.

Stuur een bericht